Ze leven door in mij

Auteursrecht: jeancol / 123RF Stockfoto
Auteursrecht: jeancol / 123RF Stockfoto

Vandaag is het dertien jaar geleden dat mijn vader is overleden.  Morgen is het zeven jaar geleden dat mijn moeder is overleden. Nee, ik ben niet meer verdrietig om hun overlijden. Als ze nog geleefd hadden waren ze dik in de tachtig geweest,  mijn vader zelfs de negentig al gepasseerd.  Doch  zijn deze dagen wel gevuld met liefdevolle herinneringen aan die mensen, die toch voor een groot deel hebben bepaald wie ik nu ben.

Mijn vader, altijd aan het werk om de monden van zijn zeven kinderen te vullen. Mijn moeder druk in de weer om ons er netjes en verzorgd uit te laten zien,  ons normen en waarden bij te brengen en de liefde voor de natuur.

Nee, ik rouw niet om hen. Toch zijn ze nimmer uit mijn gedachten. Soms zijn ze op de achtergrond, enkel aanwezig door wie ik ben. Soms staan ze op de voorgrond, alsof ze naast me zitten, zoals nu. Dan is het net of ze weer levensecht aanwezig zijn en vechten  herinneringen om herinnerd te worden.  Ik word er zacht van, want door de herinneringen heen voel je weer de liefde van een ouder voor het kind. En dat mis je soms wel in het dagelijkse aardse leven als je beide ouders zijn overleden, hoe oud dat je ook bent. De onvoorwaardelijke liefde van een ouder, wat je ook doet.

moeder allesWat me nu wel opvalt, is dat er de eerste jaren na de dood van vooral mijn moeder er meer herinneringen waren aan de laatste maanden, toen ze zo ziek was. En nu zijn er meer herinneringen over het leven dat ik met hen heb geleid. De laatste maanden en uren, dat hun leven afgesloten werd hier op aarde, beginnen te vervagen. Of staan in ieder geval niet meer op de voorgrond, maar gaan bij het totaal aan herinneringen behoren. En dat zijn heel veel herinneringen, wat ze hebben lang in mijn leven mogen zijn.

Ik voel de verbondenheid met mijn ouders, zeker op deze dagen. Ze zijn slechts een gedachte weg.

Geef een reactie

