Is rouwen om een huisdier anders?

dood huisdier
Auteursrecht: photodeti / 123RF Stockfoto

Het verschil tussen vrienden en huisdieren is dat je vrienden toelaat in je leven en huisdieren in je eenzaamheid ~Robert Bault

Rouwen is een reactie op het verlies van iemand van wie je hebt gehouden.  Je moet leren leven zonder degene waarvan je zoveel houdt. Rouwen gaat gepaard met allerlei emoties, zoals verdriet, boosheid, angst, schuld.

Soms krijg ik de vraag of rouwen om een huisdier anders is dan rouwen om een naaste die je hebt verloren.  Rouw is rouw, verdriet is verdriet, pijn is pijn.   Je houdt van datgene wat is overleden, je hond, je kat. Liefde is liefde. Verlies van een huisdier waarvan je houdt doet, net als verlies van een naaste waarvan je houdt, pijn en heeft tijd nodig om te helen.

Wel is elke rouw anders. En dat zit hem niet in of er sprake is van een verlies van een geliefde naaste, een vriend of een huisdier. Dit heeft alles te maken met wie jij bent, met de band die jij met de overledene hebt, de steun die je ervaart vanuit je omgeving. Om maar een paar facetten te noemen.

Moko
Privé foto

De rouw van een huisdier is dus niet anders.  Toch wordt in onze maatschappij het verlies van een huisdier niet op die manier bekeken. Vandaar dat het verlies van een huisdier vaak een stil verdriet is, waardoor het gezondheidsschade kan geven.  Het delen van je verdriet, het vertellen van verhalen mag bij het overlijden van een mens, maar is minder gebruikelijk bij het overlijden van een huisdier. Hierdoor kun je je eenzaam voelen in je verdriet. Het verlies van een huisdier kan ook nog een ander gevoel van eenzaamheid geven. Want juist een huisdier heb je soms toegelaten tot het diepste van wie jij bent, waar een mens nooit heeft mogen komen. En je huisdier is er niet meer. Er is niemand meer om je diepste gevoelens mee te delen, terwijl je dat op het moment van verlies van je geliefde huisdier zo nodig hebt.

jut
Prive foto

Er zijn geen rouwgroepen voor mensen die hun huisdier hebben verloren. Het is misschien een goed idee om een dergelijke lotgenotengroep te starten. Wat is jullie mening hierover. Ik zou het fijn vinden als jullie hieronder commentaar hierover geven.

5 thoughts on “Is rouwen om een huisdier anders?

  1. Manuela van Bergen 13 januari 2016 / 2:24 pm

    Momenteel is mijn cavia Bep erg ziek. Ik ben de hele dag nerveus en gespannen over haar voorruitgang aangezien de medicijnen niet echt aan lijken te slaan. In mijn omgeving word gezegd: “het is toch MAAR een cavia”. Het is alleen niet MAAR een cavia voor mij, Bep is mijn maatje. Als ze toch komt te overlijden dan ga ik haar erg missen ze is namelijk een cavia met een eigen willetje en lekker eigenwijs. Ik denk dat een chatgroep voor lotgenoten best een goed idee zou zijn zodat je toch je gevoel kan uitspreken.

  2. Suzan Waanders 12 september 2016 / 2:17 pm

    Ik heb poes Anne van 20 jaar in mijn tuin begraven. Een mooie bak gekocht met haar dekentje en speelgoedmuis. Zo heb ik haar begraven in eigen tuin. Heb een kruis erbij geplaatst. Voor mijn gevoel een mooi gebaar omdat een professioneel grafsteen voor dieren voor mij duur is, heb ik het op deze manier gedaan. Om iets anders kwam de buurvrouw bij me en zag dit. Ze gaf ongevraagd haar mening en kwam heel bot op mij over. Ben hierdoor erg verdrietig.
    Het is overdreven een kruis erop te zetten en dat dit niet normaal is. Ik kom niet bij je koffie drinken als je een kruis in de tuin hebt staan.(Kom ze anders ook niet).
    Zou graag reacties en eventueel begrip willen. Mag ik dit niet doen omdat ik me zo voel?

    • Anneke 13 september 2016 / 2:47 am

      Die vrouw weer duidelijk niet hoe het is om een huisdier te hebben en te verliezen.. Van mijn part kunnen zo’n mensen de hoogste boom in! Als jij een kruis wilt om je poes Anne te gedenken dan is dat u zaak, daar is niks mis mee. Ik zelf heb mijn kattin laten cremeren, ze is nu in een urne bij mij thuis..

    • Anneke 13 september 2016 / 2:51 am

      Die vrouw weet duidelijk niet hoe het is om een huisdier te hebben en te verliezen.. Van mijn part kunnen zo’n mensen de hoogste boom in! Als jij een kruis wilt om je poes Anne te gedenken dan is dat u zaak, daar is niks mis mee. Ik zelf heb mijn kattin laten cremeren, ze is nu in een urne bij mij thuis..

      • Salone 18 september 2016 / 8:25 am

        Ik denk dat het belangrijkste is dat jij doet wat voor jou goed voelt, het is jou geliefde huisdier, je maatje van 20 jaar, ik vind het een prachtig gebaar voor 20 jaar trouwe dienst. Heel veel sterkte

Geef een reactie

