Een doodgewone hond

IMG_20130915_0008
Privé foto

Zomaar ineens schoot het door mijn hoofd. Het is deze maand 20 jaar geleden dat onze hond Sita is overleden. Zo, dat is lang geleden, zal je nu misschien denken. Ja, inderdaad, we hebben intussen weer heel wat huisdieren gehad. Toch is Sita in het hart van twee mensen (mijn dochter en ik)  een onuitwisbare herinnering. Niemand heeft haar later nog kunnen vervangen. En helaas voor elk huisdier, hoe groot onze liefde voor hen ook is en zal zijn, de liefde voor en van Sita was en blijft uniek.

Ze kwam uit het asiel, een half jaar oud. Daar geplaatst omdat ze alles kapot beet, maar wat wil je als je pas een half jaar oud bent. Overigens het enige waar ze bij ons aan heeft gekloven, waar we niet echt blij mee waren, was de rits van een leren jas.

Ze zat rillend in een hok. Ik had er even mee gewandeld, vond haar eigenlijk niet pittig genoeg, maar ook te zielig om haar terug te stoppen en zo is ze bij ons gekomen. Een jaar later is mijn dochter in ons leven gekomen. Met zijn drietjes hebben we samen veel  meegemaakt. Dat is vermoedelijk ook de reden van de onuitwisbare indruk die ze heeft nagelaten. Ze bleek een intelligente allemansvriend te zijn.

Malou en Sita
Privé foto

Sita kende maar één commando: “onder de tafel”, maar  dat lag meer aan mij dan aan haar. Met dat commando kon ik haar overal laten liggen, want onder de tafel, was of onder de tafel of als er geen tafel was, daar waar ik naar toe wees. Voor mij was het mijn maatje, die vrolijk mee kwispelde als ik gelukkig was, die mijn tranen aflikte als verdrietig was, die gewoon even zichzelf uit ging laten als ik daar geen tijd voor had,  of de kleine niet alleen wou laten. Voor mijn dochter was het haar broertje en zusje, haar troost als ik degene was die haar verdriet had veroorzaakt, haar pop en speelkameraadje.

We waren ons toen niet  bewust hoe belangrijk zij was in ons leven. Dat beseften we pas toen ze was ingeslapen. En nog steeds denken we met weemoed terug aan ons lieve Sita. Een doodgewone hond, maar wat hebben we jou liefgehad.

Geef een reactie

