Stil geboren

stillborn2Stil geboren,  geboren zonder je eerste ademtuig te nemen.  Met veel liefde werd er op je gewacht, doch het was je weg niet om op de aarde geboren te worden. Je had andere wegen te gaan. Maar je was wel onderweg. Je zou het dochtertje of zoontje worden, van ouders die naar jouw komst uitkeken, die nu verder moeten zonder jou. Zonder jou, waarop ze met zo veel vreugde en liefde hadden gewacht.

We spreken van stil geboren als een baby wordt geboren na een zwangerschap van 24 weken of meer. De meeste stil geboren baby’s zijn echter voldragen. De oorzaak van hun dood is vaak onbekend.

Het verdriet van de ouders is ondraaglijk. Ze hebben hun kind verloren. En toch zijn het volgens onze overheid geen kinderen.

Zoals een vader schreef: ‘ Als je nu als ouder op je eigen pagina kijkt van Mijn Overheid zul je zien dat stilgeboren sterrenkindjes er niet bij zullen staan en dus geen bestaansrecht hebben. Stilgeboren kindjes hebben ook een bestaansrecht.  Wij als ouders houden van hen. Ik ben een vader die steeds een beetje afbreekt als ik zie dat ik op papier geen vader ben terwijl ik zo’n mooi meisje in mijn hart heb.’

En daarom deze blog, om aandacht te vragen voor onze sterrenkindjes en hun ouders. Zo staat beschreven in het Burgelijk Wetboek boek 1. Titel 1. Algemene bepalingen Artikel 2: Het kind waarvan een vrouw zwanger is wordt als reeds geboren aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert. Komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nooit te hebben bestaan.

Dit kan en moet anders!  Onze stilgeboren kinderen hebben wel degelijk bestaan en blijven bestaan in de harten van de ouders en alle andere betrokkenen.

Wil je ook de petitie tekenen dat onze sterrenkindjes, onze stil geboren kindjes worden opgenomen in de Basis Registratie Personen. Het lijkt misschien iets heel kleins, maar voor de ouders betekent het de wereld.
http://www.petitie24.nl/petitie/392/ik-wil-ook-in-het-brp-basis-registratie-personen

Namens alle sterrenkindjes en hun ouders, grootouders en alle anderen die een sterrenkindje in hun hart meedragen, dank ik jullie hartelijk.

 

 

4 thoughts on “Stil geboren

  1. Maria Hoogeveen 29 september 2015 / 2:29 pm

    Wat een belachelijke wet…geen kind wordt zo gemist als het kind dat er niet (meer ) is.
    Net als ons engeltje Evelyn!
    Ik hoop van harte dat deze wet veranderd wordt! !

  2. Jannie Klaris 29 september 2015 / 2:39 pm

    Ook ik heb een stil geboren meisje, deze wet is belachelijk en moet zeker verandert worden. Niet alleen voor mijn Kimberley maar alle andere baby’s die wel gegroeid zijn, maar nooit het levenslicht hebben moge aanschouwen.

  3. sandra 29 september 2015 / 5:20 pm

    Mijn stilgeboren zoon was voldragen, wij hebben aangifte gedaan van geboorte en overlijden. Tevens is hij opgenomen in ons trouwboekje

  4. Wendy 30 mei 2016 / 9:47 am

    stil geboren.. Waarom wordt daar over gesproken vanaf 24 weken zwangerschap? Onze dochter is bij 21 weken zwangerschap ‘stil geboren’. Ze was helemaal compleet en het voelt voor ons niets anders dan dat ze bij 24 weken geboren zou zijn. Een compleet baby’tje, maar dan was ze veel kleiner. Zij heeft geleefd in de baarmoeder en heeft bestaan. We weten niet anders hoe we het moeten noemen en noemen het ook.. Stil geboren. We moesten haar wel geboren laten worden ivm. dat er een zeer ernstige afwijking werd geconstateerd en ze zou in mijn baarmoeder zelfs ondraaglijke pijn kunnen ervaren en botjes breken en haar longen konden zich niet ontwikkelen. Uit liefde hebben we haar geboren laten worden.

Geef een reactie

