Goede reis, mijn kleine Moko

2015-05-16 10.16.17Je bent bijna 8 jaar bij ons geweest. Je was al wat ouder toen je kwam, dus we wisten al dat je niet zo heel lang bij ons zou zijn. Een afscheid komt echter altijd te snel en onverwacht.

Je was al oud en hartpatiëntje. De achteruitgang ging echter razend snel, in een paar dagen tijd was het leven niet meer hondswaardig. Je had het zo benauwd vannacht en de medicijnen brachten geen enkele verlichting. Je begreep ook niet wat er gebeurde als je weer met een klap op de grond viel. Gillend van angst of pijn keek je ons dan aan. We hadden gehoopt dat je slechte hartje uit zichzelf zou stoppen, maar nog een dag wachten, terwijl je zo leed, was geen optie. Je had zo weinig kracht over en viel snel in een diepe rustige slaap.  Je was sowieso rustig. Zat je doorgaans te hijgen in de auto, wat nu eenmaal niet je favoriete bezigheid was,  het laatste ritje was je stil, net of je toch wel wist wat er stond te gebeuren.

Rouw valt altijd rauw op je dak. Ik was ook even vergeten, hoe rauw. Ik was ook vergeten, dat ik, als mijn emoties een chaos zijn,  het dan altijd erg koud heb en mijn spieren stram aanvoelen alsof ik koorts heb.  Er zijn misschien mensen die zeggen: “kom op zeg, het is maar een hond.”  Inderdaad Moko was een hond en onderdeel van ons gezinnetje. Zij zorgde voor de regelmaat in ons leven, zij was waar wij ook waren, nimmer verliet ze ons uit het oog.  Ik heb heel van keren op haar gestaan, als ik een stap achteruit zette. Want dat is het gevolg, ze stond altijd achter je, klaar om je te volgen als je je ging verplaatsen. Ze was het, die je kwispelend begroette als je thuiskwam. Zelfs als je te lang was weggebleven.

2015-05-16 11.27.10Mijn rouw zit van binnen. Ik kan mijn tranen snel inslikken. Bij de dierenarts en de begraafplaats ben ik de sterke (denkt men), maar van binnen is het rauw, voel ik de pijn van het afscheid van onze kleine hond, die bijna acht jaar in ons leven is geweest.

Geen getik meer van de nageltjes op het parket, geen emmer met sop meer om snel de ongelukjes, die je de laatste tijd vaak had, op te ruimen. Geen snurkend hondje meer naast je in bed, geen hondje meer die je duidelijk maakt dat het tijd is om naar bed te gaan. Geen blik meer van onvoorwaardelijke liefde…………………

Het leven gaat weer door. Om een huisdier rouwen mag een week, hoorde ik vandaag. Ik weet dat ik langer nodig hebt, om haar toch nog vrij onverwachte heengaan zonder pijn met me mee te nemen in het verdere leven. Voorlopig mag er nog geen andere hond op haar bankje liggen, mag er nog geen andere hond uit haar etensbakken eten.   Eerst moeten de herinneringen smelten met de onvoorwaardelijke liefde die ze ons toonde, de blijdschap dat ze in ons leven is geweest. Vandaag doet het alleen nog maar pijn. Als ik aan het kleine snoetje denk, met die grote ogen die ook niet wisten wat er nu allemaal gebeurde, dan stromen de tranen. En die mogen stromen. Mijn tranen zullen haar begeleiden naar daar waar ze zeker op mij wacht.

 

5 thoughts on “Goede reis, mijn kleine Moko

  1. Saskia 16 mei 2015 / 9:16 pm

    Je mag rouwen zo lang je wil en nodig hebt hoor. Mooi geschreven. Veel sterkte!

  2. peter 16 mei 2015 / 9:38 pm

    Mooi geschreven , Shenna nu bijna een jaar weg maar huil nog regelmatig om haar 13 jaar mn vriendin geweest en er altijd geweest voor mij ook in de donkerste dagen van mn leven .. daarom rouw ik nog wel eens om haar ze is nu waar ik ooit wil zojn en dan zijn we weer samen ..

  3. brenda 16 mei 2015 / 11:45 pm

    wat herkenbaar. .wat prachtig geschreven…heel veel sterkte en heel veel fijne herinneringen gewenst

  4. Mariska Bruggeling 17 mei 2015 / 2:04 am

    Ach lieverd. Ik stroom met je mee
    Laat je tranen maar komen. Dikke kusxxxMariska
    Verstuurd vanaf mijn iPhone

  5. Hanneke Jongeling 19 mei 2015 / 1:46 pm

    Ach, de liefde van een huisdier, zo kostbaar! Rouwen en liefhebben horen bij elkaar, daarvoor bestaat geen tijdslimiet. Dat Moko in vrede mag rusten en dat je nog heel vaak in liefde aan haar mag terugdenken…

Geef een reactie

