Moederdag

moederdag
Auteursrecht: tonygers / 123RF Stockfoto

Deze week was mijn broer jarig. Terwijl een aantal broers en zussen bij elkaar zaten, vroeg mijn oudste broer: “Waar zou ons moeder nu zijn?” Er viel even een stilte, die mijn schoonzus onderbrak met de woorden “ ze zal vast wel zien dat jullie hier zitten”.

Misschien omdat het deze week Moederdag is, misschien ook zomaar.  Maar de vraag laat me niet meer los en hij komt elke keer naar boven: “Waar ben je, mama? (ik noemde haar altijd mama namelijk) ik heb al inderdaad lang niets meer van je vernomen. Zelf nu ik me bewust richt op je energie, voel ik je aanwezigheid niet. “ Om vervolgens weer los te laten en verder te gaan met mijn dagelijkse beslommeringen.

Ik weet dat ze daar ergens is, ik weet dat we vandaag of morgen weer contact hebben. Misschien deze keer niet in een rechtstreeks gesprek, maar op een andere wijze. En met Moederdag voor de deur zal dat zeker plaats gaan vinden. Want dat zijn van die momenten dat er zoveel aan haar gedacht wordt, door kinderen en kleinkinderen.  Dan kan haar energie niets anders doen, dan even langskomen en ons allen even aanraken.

Dat geeft me troost en maakt me gelukkig. Ik weet dat ze het goed heeft waar ze nu is. Dat ze is waar ze wil zijn. Zonder de pijn van de eenzaamheid die ze de laatste jaren hier op aarde zo voelde. Toch vind ik het ook jammer dat ze nooit kennis heeft mogen maken met Minck, mijn jongste kleinzoon en Alba, het eerste kleinkind van mijn broer. Hoewel dat is natuurlijk vanuit mijn aardse beleving gezien. Vanuit de andere kant van de sluiter heeft ze echt wel gezien dat de familie zich nog immer uitbreidt.  Maar als mens wil je zo graag aan je moeder later zien, waar je zo trots op bent.

En ook al weten we dat ze ons begeleiden en koesteren vanuit de andere kant van de sluier, Moederdag geeft velen toch een gevoel van missen als hun moeder om wat voor reden dan ook niet meer in het aardse leven is.

Daarom wens ik alle zoons en dochters die op deze Moederdag hun moeder missen,  heel veel liefde en licht. En ……  als je goed voelt, voel je misschien vandaag die zachte streling over je wang, als teken dat ze weet dat je aan haar denkt.

mother

Geef een reactie

