De hemel stond even open!

De hemel stond even open
Auteursrecht: lilkar / 123RF Stockfoto

Mariëlle was en is niet gelovig. Haar moeder wel, heel erg zelfs. Echter sinds het overlijden van haar  moeder weet Mariëlle niet meer wat ze moet geloven. Het verhaal van Mariëlle:

Ik wist dat de laatste dagen van mijn moeder ingegaan waren. De arts had al aangegeven dat het niet lang meer zou duren, en ook de verpleegkundige van het hospice zei dat het misschien raadzaam was om moeder niet meer alleen te laten. Ik had het zelf ook wel gezien. Er waren momenten dat ik geen contact met haar kon krijgen.  Dat waren meestal de momenten dat ze met een gelukzalige glimlach voor zich uit zat te staren. Ik dacht dat het door de morfine kwam die ze kreeg om de pijn te onderdrukken, maar een verpleegkundige vertelde me dat ze vermoedelijk degene zag die haar kwam ophalen. Ik vond het een meewarig verhaal. Maar och, het maakte mij niet zoveel uit wat zij dacht. Het belangrijkste vond ik dat mijn moeder, of wat voor reden dan ook, zich fijn voelde. En door die glimlach wist is dat ze zich in ieder geval op dat moment fijn voelde en geen pijn had.

Het vreemde vond ik wel dat ze steeds vaker die gelukzalige glimlach om haar mond kreeg, en een paar uur voordat ze in een coma gleed, zei ze: “Zie je het, Mariëlle, ze zijn helemaal klaar voor mijn komst”. Ik was verbaasd door de opmerking, want ik had het idee dat als ze met zo’n gelukzalige glimlach lag, ze zich niet bewust was van haar omgeving. Het feit echter dat ze wist dat ik naast haar zat, bracht me in verwarring, maar toen ze een paar uur later in een coma zakte, vermoedde ik dat ze had gevoeld dat ze ging wegglijden.

stervendeIk bleef bij haar. Zelfs in haar coma had ze een glimlach op haar gezicht en niets wees er gelukkig op dat ze pijn had.  Heel de nacht heb ik naar haar gekeken. Naar de glimlach op haar gezicht, die wisselende in intensiteit. Zouden het toch stuiptrekkingen zijn van de pijn, vroeg ik me af.

De volgende avond werd ze onrustig. Het leek alsof ze weer uit haar coma kwam. Het werd lichter in de gesluierde kamer, dus ik keek om me heen of de lamp uit zichzelf harder was gaan branden, maar die straalde nog hetzelfde gedempte licht uit.  Toen ik weer omdraaide naar mijn moeder had ik het idee dat mijn vader, die 15 jaar eerder was overleden, naast mijn moeder stond en haar hand vasthield. Ik hoorde hoog gezang. Verwonderd keek ik de kamer rond, die steeds lichter werd, het gezang dat steeds sterker werd. Ik keek naar het gezicht van mijn moeder, die op dat moment haar ogen opende, overeind kwam, uitreikte en weer terug in de kussens viel. Het licht in de kamer kreeg weer zijn oorspronkelijke intensiviteit, het gezang was opgehouden, mijn vader verdwenen. Het gezicht van mijn moeder was het gezicht van mijn moeder niet meer. Haar ziel was vertrokken. Ze was overgegaan. Ik ben niet gelovig, ik weet niet wat ik moet geloven. Maar ik geloof wel dat de hemel even openstond toen mijn moeder het aardse leven verliet voor iets, ik weet niet wat, maar iets waar het heel licht en goed voelt.

4 thoughts on “De hemel stond even open!

  1. albert 9 maart 2015 / 10:12 pm

    Een mooi ,warm verhaal.

  2. dieuwke 13 maart 2015 / 2:14 pm

    Bijzonder verhaal ik geloof dat het waar is!
    zo is het de overgang van de aarde, uit het lichaam naar de hemel.

  3. Fietje 10 juli 2015 / 11:23 pm

    Ik maakte een gelijkaardige ervaring door … Dit heeft mijn geloof alleen maar versterkt. 100% zeker dat er een leven is na dit leven … deze passage waar we allen doorheen moeten … Het vreemde is dat – nu mijn mama niet meer lijfelijk aanwezig is – ik haar des te maar in mij voel en nog meer ‘haar’ geworden ben …

Geef een reactie

