Gaat je huisdier ook naar de hemel?

Xander MokoOnze kleine hond is inmiddels 15 jaar oud en als ik naar haar kijk weet ik dat zij 2016 niet zal halen. Of het nog een maand duurt of een half jaar is onzeker, maar als ik haar snelle achteruitgang van de laatste paar weken zie, verwacht ik dat ik binnenkort afscheid van haar moet nemen.  Bij deze overdenking komt ook de vraag naar boven die af en toe gesteld wordt: Zou zij ook naar de hemel gaan?

Een huisdier is vaak de allerbeste vriend. In ieder geval een goede vriend, die jaren in je leven is geweest. Zeker als je gelooft in een leven na de dood van je familie en vrienden, kun je je afvragen of je huisdier ook naar de hemel gaat.  Als je een geliefd iemand verliest, of dat nu een mens of dier is, komen er spirituele vragen naar boven. Is dit alles wat er is? Wat is de zin van het leven? Is er een leven na de dood? En bij de dood van een huisdier, gaat hij of zij naar dezelfde hemel als de mens?

Het geeft vaak troost, de gedachte dat je elkaar ooit weer zult zien. Het verzacht de pijn.  Elke overlijden is een spirituele gebeurtenis. Zo ook het overlijden van een huisdier. Er komen voornamelijk veel vragen en weinig antwoorden? Wat gebeurt er met de dierlijke ziel? Is er een aparte dierenhemel of ga je allemaal naar dezelfde? Zal je elkaar daar weer zien, of reïncarneert een huisdier eerder, zodat hij alweer hier op aarde is als jij overgaat?

moko zeeIeder heeft hierin zijn eigen geloof. Ook jij hebt je eigen geloof.  Ik zelf geloof dat alles energie is, ook de geest van mijn kleine hond. Dus als zij dit jaar het aardse leven verlaat, dan weet ik dat haar ziel ergens naar toe gaat waar geen pijn is, enkel licht en liefde. Zelf hoop ik dat ik nog zo lang hier ben, dat ik haar later niet meer tegenkom als ik overga.  Want dan weet ik dat haar fijne zieltje weer terug hier is op aarde om andere man, vrouw of kind de liefde en trouw te geven die zij mij de afgelopen jaren heeft gegeven. En dat voelt ook heel goed.

Dat is mijn geloof en zo mag ook jij jouw geloof hebben. Laat anderen je geloof niet van je afnemen. Het is jouw spirituele ervaring door het overlijden van je geliefde huisdier. Ik moedig je aan om het overlijden van je huisdier als een gelegenheid te beschouwen om persoonlijk te groeien op een manier en in een tijd zoals jij dat wilt.

 

One thought on “Gaat je huisdier ook naar de hemel?

  1. Hanneke Jongeling 26 februari 2015 / 1:26 pm

    Ja, dat is een vraag die mij ook bezig houdt. Ik geloof het liefste dat mijn overleden katten net als overleden dierbare mensen op mij wachten als ik mijn aardse bestaan achter mij laat.

Geef een reactie

