Ben jij ook boos?

Onder-boosheid-ligtKort geleden stelde een kind me de vraag : “ Ben jij ook boos, dat jouw hondje al zo oud is?”  In gedachten verzonken, rustig afwachtend totdat mijn hondje weer een paar stappen deed, keek ik het meisje vragend aan. “Soms, als ik haast heb en ze zo langzaam loopt”, antwoordde ik, “ en jij?” “ Best wel vaak”, antwoordde het kind, terwijl we met hetzelfde slome gangetje verder liepen. Zij met een oude Golden Retriever, ik met de oude Moko. “ Ik vind het gewoon stom, dat ik niet meer met hem naar het bos kan. Dat we niet meer samen kunnen rennen en spelen. Soms probeer  ik hem zelfs naar  huis terug te dragen omdat hij bijna niet meer loopt. Maar hij is te zwaar en dan word ik zo boos op hem. En wil ik hem niet meer uitlaten. Maar als ik dat tegen mama zegt, begrijpt ze het niet.  Hij is gewoon oud en ik moet blij zijn dat hij er nog is”. Ik voel dat er nog meer komt, dus in stilte lopen we verder. Ze blijft staan.  “Ik ben ook heel blij dat hij er nog is, en daarom begrijp ik ook niet zo goed waarom ik telkens zo boos op hem ben”, vervolgt ze.

Hoe leg je een kind uit dat de boosheid voorkomt uit onmacht, niet wetend hoe met de gevoelens van pijn om te gaan. Boosheid, voorkomend uit de pijn van het naderend afscheid. Want ook een kind weet dat de ouderdom van het geliefde huisdier wil zeggen dat haar hond binnenkort dood gaat. De ouderdom van haar hond  confronteert haar met het feit dat ze binnenkort afscheid moet nemen van haar huisdier. En daar wil ze niet aan denken, dat doet pijn. Dus wordt ze boos als ze geconfronteerd wordt met de ouderdom van haar  hond.

En je begrijpt het natuurlijk al.  Boosheid is er niet alleen als een huisdier oud is. Boosheid kan er ook zijn als één van de ouders ziek is, één van de grootouders oud,  of als erboos meisje een andere reden is dat het kind bang is dat er binnenkort een afscheid komt, waar hij of zij tegenop ziet.. Het kind weet dat er een afscheid komt. Een kind voelt dat, ook als er niet over wordt gesproken. Een afscheid dat het kind niet wilt. Een gevoel waar het kind geen raad mee weet. Een gevoel, dat zich uit in boosheid. Soms uit de boosheid zich algemeen, vaak ook tegen degene die ziek of oud is.

Boosheid is niet erg.  Zolang  het kind zichzelf en de ander geen pijn doet in de boosheid, mag die boosheid er zijn. Zo jij ook niet boos worden als je weet dat iemand waarvan je houdt, je volgende week gaat verlaten. Dus de emotie is niet vreemd. Herken de boosheid als onderdeel van gevoelens van rouw en zorg dat het kind zijn gevoelens kan uiten, door spel, tekenen of een gesprek met jou.

Vertel ook over jouw gevoelens, en laat zien hoe jij ermee omgaan. Dan weet het kind dat ook zijn gevoelens er mogen zijn.

 

One thought on “Ben jij ook boos?

  1. mbruggeling 9 september 2014 / 9:52 am

    Lieve Nina Jose

    De eerste weken zijn nu voorbij en ik heb afgelopen nacht weer een hele nacht echt geslapen zonder mijn maatje

    Dat is fijn dat dat zich gaat herstellen

    Heb wel behoefte om weer een keer te praten

    Mind probeert greep op me te krijgen en mijn schuldgevoel erin te laten hakken

    xxxMariska

Geef een reactie

