Is er DE overledene?

moeder en dochterIk had een goede band met mijn moeder, vertelt Marlie (40 jaar), die twintig was toen haar moeder overleed.  Toen ik klein was, knutselden we altijd samen. We hebben veel leuke dingen gemaakt die ik nog op mijn slaapkamer heb staan, een paar dan. In de pubertijd was ik niet de gemakkelijkste. Ondanks het feit dat mijn moeder toen ziek werd, ging ik vaak tegen haar in. En toch  had ik het idee dat ze er voor mij was als ik haar nodig had. De laatste jaren waren we een soort vriendinnen aan het worden. Tot het laatst toe konden we alles samen bespreken. Ze heeft mij ook precies verteld hoe ze de begrafenis wou. Voor mij is ook alles gezegd en gedaan.

tiener trapToen mijn moeder overleed was ik 15 jaar, vertelt Carla (35 jaar). Ik had niet zo’n goede band met mijn moeder. We hadden veel ruzie en ik had het gevoel dat ze me niet begreep. Ze is gestorven aan kanker en best lang ziek geweest. Dat heeft een grote impact gehad op onze relatie volgens mij. Ik wou haar niet belasten met mijn problemen en ging mijn eigen weg. Ik had het gevoel dat ze dat wel fijn vond zodat ze zich geen zorgen over mij hoefde te maken. Ook voordat ze ziek werd,  deden we ook al weinig dingen samen. Ik kan me niet herinneren dat we ooit zomaar voor het plezier samen naar de stad zijn geweest. We gingen alleen als ik wat nodig had, en toen ik wat ouder was, kreeg ik gewoon geld mee om kleren te gaan kopen. Nou ja, ze was wel al ziek toen, dus misschien wat het teveel voor haar.

Yvette (32 jaar) is 12 als haar moeder overlijdt. Ze was dol op haar moeder en haar moeder op haar. Ze wist dat haar moeder ziek was, maar het overlijden van haar moeder kwam voor Yvette totaal onverwacht. Niemand had  haar verteld dat haar moeder spoedig zou overlijden. Dat is de enige schaduw die voor Yvette op haar relatie met haar moeder lag. Yvette turnde als kind op hoog niveau en haar moeder was daar altijd om  haar te stimuleren. Zelfs een paar weken voor haar overlijden was haar moeder, weliswaar in een rolstoel,  nog bij de landelijke turnwedstrijden geweest om haar aan te moedigen. Haar moeder was altijd thuis voor zover Yvette zich kon herinneren en dat had haar een veilig gevoel gegeven.

drie zussenDrie vrouwen die hun moeder als tiener hebben verloren. Drie vrouwen die een andere band met hun moeder hadden. Drie vrouwen die op een verschillende wijze rouwen en hebben gerouwd. Want de band die je met de overledene hebt bepaalt ook mede het proces van rouw.  De drie vrouwen zijn zussen,  hun moeder overleed 20 jaar geleden, voor ieder overleed een ander persoon, een andere vrouw.  Elke dochter had haar eigen band met haar moeder, een eigen beeld van haar moeder, haar eigen liefde voor haar moeder.

Ook  daarom is rouw nooit hetzelfde en rouwt ieder op zijn eigen manier. Ook al is degene om wie je rouwt dezelfde persoon. Ieder heeft zijn eigen unieke liefde, zijn eigen unieke band met de overledene, dus ook zijn eigen unieke rouw.

One thought on “Is er DE overledene?

  1. sarahverhoeven93 13 augustus 2014 / 7:44 pm

    Ik had er nog niet op deze manier over nagedacht, maar het klopt wel.
    Mooi beschreven.

Geef een reactie

