Vaderdag, je mag gewoon rouwen

vader jongIk heb eerder een post geplaatst over Moederdag en hoe moeilijk die dag kan zijn als je moeder is gestorven. Of als je kind is gestorven en niemand nog moeder of mama tegen je zegt. En Vaderdag is ook zo”n dag, die net zo moeilijk is als je vader gestorven is, of als  je kind gestorven is en niemand nog vader of papa tegen je zegt.  Het kan ook een minder fijne dag zijn als je ongewild kinderloos bent en zo graag papa genoemd wilt worden.

En nu is het komende zondag Vaderdag. Ook nu zijn er weer kinderen, jongeren en volwassenen, die deze dag op hun intense  manier hun vader missen, omdat ze hun vader ( te vroeg) hebben verloren, omdat hij niet meer in hun leven is. En mannen die zo graag Vaderdag gevierd zouden hebben, doch er is niemand die hen vader noemt.

En ook nu zeg ik, je mag rouwen. Je mag deze dag jezelf toe staan om verdriet om je vader te hebben die er niet meer is. Je mag je koesteren in de herinneringen aan je vader. Mooie herinneringen en minder mooie herinneringen. Gewoon herinneren zoals je vader was.   Mijn vader is inmiddels 11 jaar dood. Ik had niet zo’n goede band met mijn vader, doch op zijn geboortedag en op Vaderdag kan ik er ook niet aan ontkomen dat mijn gedachten naar mijn vader glijden. En ook al doet het geen pijn dat hij is overleden, de herinneringen doen me terugdenken aan mijn jeugd, en later toen ik volwassen was. Mijn vader als opa, zijn onverwachte overlijden, gewoon het leven met mijn vader.

Doch zulke herinneringen kunnen ook pijn doen. Ze komen met Vaderdag. Wees je bewust van deze dag. Realiseer je dat het een pijnlijke dag kan zijn, zeker als het de eerste Vaderdag zonder je vader is, of je vader nu oud of jong gestorven is.

En bedenk voor zondag hoe jij deze Vaderdag door zou willen brengen. Misschien wil je deze dag de activiteit gaan beoefenen die je vader leuk vond. Misschien wil je samen zijn met je broers of zussen als je die hebt. Want samen rouwen, ook al rouw je allemaal anders, om dezelfde persoon geeft toch een bepaalde verbondenheid. Misschien wil je ergens naar toe gaan, waar je vader ook altijd kwam. Of misschien juist deze dag doorbrengen met je moeder, omdat zij haar partner ook zo mist.

vader oudMaar ook als je alleen bent, kun je je voorbereiden op deze dag. Door gewoon het verdriet te laten zijn wat er is.  Door de boosheid er laten zijn dat je vader er niet meer is, dan je nog met hem had willen praten of wat voor gevoelens je ook hebt. Het is een dag dat ook jij je vader mag eren, ook al is hij overleden.

Besteed ook aandacht aan de kinderen en jongeren die hun vader hebben verloren. Deze dagen voor Vaderdag zijn voor hen ook pijnlijk. Op school worden er presentjes gemaakt voor papa en zij? Ook al denkt de juf eraan en mogen ze een cadeautje voor opa maken of nog een keer voor mama, het is niet voor papa.  En waarom een cadeautje voor een ander maken? Je kunt het kind gewoon iets ter herinnering aan zijn vader laten maken, zodat hij het bijvoorbeeld bij het graf van zijn vader kan leggen of op een andere herdenkingsplaats. Ben creatief en betrek het kind of jongere erin. Die  hebben vaak zelf mooie ideeën over ze hun vader willen herdenken.

En heb je een vriend of vriendin, die Vaderdag zonder vader door moet brengen? Praat met je vriend of vriendin over zijn of haar vader. Haal samen herinneringen op, stuur een kaart om te laten weten dat je aan hem of haar denkt op deze dag.

Vaderdag omdat hij je vader is of was. Omdat hij altijd je vader blijft waar hij ook is.

Geef een reactie

