Zorg voor de gezonde partner!

help mijDeze week wil ik even de aandacht vestigen op de gezonde partner. Vaak gaat alle aandacht naar de zieke partner. Doch het zorgen voor een ongeneeslijk zieke partner grijpt ook in het leven van de gezonde partner. De gezonde partner is als het ware ook een beetje ziek. Het is misschien vreemd om het zo te stellen, maar door de ziekte van de partner verandert er ook veel in het leven van de gezonde partner. De gezonde partner moet zorg dragen voor de zieke partner, zorgen dat het gezinsleven doorgaat, de kinderen opvoeden, terwijl daarnaast ook zijn of haar angst voor de toekomst, de onzekerheid voor uitslagen eveneens een belangrijke emotionele uitputtingsslag kunnen leveren.

Als voorbeeld neem ik Chris en Nadia (de namen zijn gefingeerd).  Het jongste kind van de drie kinderen was net 1 jaar geworden toen er bij Chris darmkanker werd minck slapendgeconstateerd, die reeds gemetastaseerd (uitgezaaid) was.  Er volgen weken van onderzoeken, second opinion, hetgeen erg vermoeiend is voor het hele gezin. Op een nacht huilt de peuter. Nadia die heel de dag al wat koortsig is geweest, verwacht dat Chris er wel uitgaat om de peuter te troosten. Hij blijft echter liggen. Hij voelt zich ook niet goed en hij is tenslotte zieker als Nadia. Nadia erkent dat zijn ziekte veel erger is als de hare en  gaat uit bed om de peuter te troosten. Als snel is dit een patroon. Bij alles wat Nadia ervaart, fysiek als emotioneel, doet ze geen beroep meer op Chris, want Chris heeft het zwaarder als zij. Ze doet ook geen beroep op anderen, want ze voelt zich dan schuldig dat ze klaagt, terwijl Chris het zoveel zwaarder heeft als zij.

Maar het is zwaar, zorg dragen voor het gezin, zorg dragen voor haar zieke partner, ervoor zorgen dat er het gezin ook nog vrolijkheid in het gezin is. En langzaam wordt Nadia vermoeider en vermoeider en emotioneel leger en leger. De zorg voor Chris en de kinderen wordt als een automaat gedaan, het gevoel is weg, er is alleen overleven.

De situatie is hier heel in het kort omschreven, maar je voelt denk wel wat ik bedoel.  Tegemoet komen aan de fysieke en emotionele behoeften van een zorgdrager is een noodzaak voor het welzijn van elke familielid.

Lees er boeken over of ga naar een support groep voor zorgdragers, zodat je weet hoe anderen hier mee omgaan en je adviezen hoort die misschien ook voor jou werken.

Zorg als zorgdrager ook dat je regelmatig tijd voor jezelf hebt. Dat er regelmatig onderbrekingen zijn in de verantwoordelijkheid voor de zorg van je zieke partner. Alleen dan kun je voorkomen dat je burn-out raakt.

Ik hoor regelmatig zorgdragers die er trots op zijn dat ze alles doen voor hun partner, zonder hulp van derden. Je weet nooit hoelang een terminale ziekte duurt. Neem dus alle hulp aan die wordt aangeboden. En krijg je geen hulp aangeboden, vraag dan om hulp.  Sla het aanbod om de kinderen een keer van school te halen niet af. Probeer eerder te regelen dat ze op bepaalde dagen door iemand thuis worden gebracht. Sla het aanbod om één avond per week  bij de zieke partner te zitten niet af. Ga die avond gezellig na de film met een vriendin, zodat je weer voldoende energie hebt opgeladen om de komende week voor je zieke partner en je gezin te zorgen.  En vraag hulp als de strijkmand zo vol is dat je er niet meer aan durft te beginnen. Er is vast iemand die de mand leeg wilt strijken. Vraag het gewoon, ze weten niet dat de mand overvol is.

myselfZorg goed voor jezelf als jij de gezonde partner bent.  Geniet van het leven als je kunt.

En zorg goed voor de gezonde partner, als je een gezonde partner kent.

One thought on “Zorg voor de gezonde partner!

  1. miran40 19 mei 2014 / 4:09 pm

    Heel herkenbaar. Gelukkig heb ik geen partner die ongeneeslijk ziek is. Ik kan me nog wel goed herinneren dat na de hartoperatie van mijn toen 41 jarige man altijd aan mij werd gevraagd hoe het met hem ging maar eigenlijk nooit wat het met mij deed. Hetzelfde eigenlijk na het overlijden van mijn vader( ik was toen 27 jr). Iedereen vroeg aan mij hoe het met mijn moeder ging maar vergat te vragen hoe het met mij was…

Geef een reactie

