Is dit het leven?

natuurHet zonnetje schijnt vandaag heerlijk, het is 18⁰ C. hier. Wat wil je nog meer? Het mooie weer zet me ook aan het denken.

Ik was net even onderweg en iedereen lijkt buiten te zijn. Sommigen nog in hun winterjas, anderen in een zomerse outfit, met blote armen, benen en slippertjes aan. Ik liep daar tussenin, zonder jas, maar nog wel met kleding die ik ook een paar weken terug aan had.

En mijn gedachten beginnen te mijmeren. Weer een jaar om. Omdat mijn ouders zo van de natuur hielden, zeker mijn moeder, doet het ontwaken van de planten en bloemen me altijd extra aan mijn ouders denken. Ik vraag me af wat ze hadden gewild van het leven.  In mijn ogen hadden ze een saai leven. Zeker als ik daar nu als volwassene naar kijk.

Mijn vader heeft zijn hele leven gewerkt, was altijd bezig. Mijn moeder is haar hele leven huisvrouw geweest. Toch had ik de indruk dat ze best wel tevreden waren met hun leventje. Ik vind het jammer dat ik daar nooit met hun over heb gesproken. Ik wou het, denk ik, ook eigenlijk niet weten, of ze gelukkig waren of niet. Het was genoeg dat ze er voor mij waren als ik ze nodig had. Ik herken dat gevoel wel. Mijn dochter hoeft zich ook niet druk te maken of ik gelukkig ben of niet. Het is mijn taak om mijn leven volledig te leven.

20131125_112909En met het mooie weer komen dus die gedachten. Leef ik het leven volledig? Doe ik wat ik wil doen? Leef ik vanuit mijn passie? Doe ik datgene wat bij me past en daardoor nauwelijks energie kost? Of worstel ik me door de dag heen omdat hetgeen ik doe me zoveel energie kost? Moet ik het roer omgooien of kan ik op mijn sterfbed zeggen dat ik heb gedaan wat ik wilde doen? Of stel ik teveel dingen uit voor later, welk later misschien niet komt?   Niet zo lang geleden vroeg een stervende aan mij of ik kleinkinderen had. Toen ik dan beaamde was ze even stil en zei: “Toen ik kleinkinderen kreeg was ik nog jong en had ik geen tijd voor hen. Nu ben ik ziek, en hebben zij geen tijd voor mij. Ik heb nooit een band met ze opgebouwd omdat ik het te druk had met mijn eigen leven. Ze woonden aan het andere eind van het land en ik zag ze slechts een paar keer per jaar. Nu ze me nauwelijks komen bezoeken, weet ik wat zij moeten hebben gevoeld toen ze klein waren.” Ik bleef stil. Was het iets wat ze kwijt wilde? Of was het een advies om te beseffen dat je kleinkinderen belangrijk zijn?  Ik besloot niets over mijn geluk te zeggen dat ik mijn kleinkinderen nagenoeg wekelijks zie. Ik pakte haar hand en even bleven we zo zitten. Toen gaf ik haar de telefoon in haar andere hand, terwijl ik haar hand bleef vasthouden. “Bel ze”, zei ik, terwijl ik haar aankeek, “Bel ze en zeg wat je tegen mij zei, en zeg dat je ze mist en graag wilt zien. Je bent er nog. Je kun nog uren samen hebben.” Later hoorde ik dat haar kleinkinderen de laatste weken van haar leven bijna constant bij haar zijn geweest.

Toch is het fijner te beseffen wat je uiteindelijk het belangrijkste vind, voordat je stervende bent. Dus vandaar mijn mijmeringen. Wat kost me het minste energie, buiten genieten van de zon, een wandeling maken, of mijn vingers over het toetsenbord laten gaan en mijn gedachten opschrijven. Ik besef het laatste.  Vaak doe je wat een ander onder genieten verstaat. Jij bent echter de enige die weet wat jouw passie is, wat jou het minste energie kost om te volbrengen, waar jij van geniet en wat jou gelukkig maakt. Het enige wat ik je vraag is niet te wachten tot je ongeneeslijk ziek  of oud bent, maar daar nu stil bij te staan. En je voor te stellen wat ze zeggen bij jouw afscheidsdienst. Is dat wat je wilt? Goed zo. Is dan niet wat je wilt? Begin vandaag met leven zoals je werkelijk wilt zijn.

One thought on “Is dit het leven?

  1. mirandavandorst 11 april 2014 / 12:51 pm

    Heel mooi geschreven, en inderdaad zo jammer dat veel mensen niet nadenken over de dingen die er echt toe doen in het leven, totdat er iets gebeurd en ze denken had ik maar..
    Mooie waardevolle website, waar ik zeker vaker een kijkje zal gaan nemen..

Geef een reactie

