Allerzielen

AllerzielenAllerzielen is een gedenkdag van de Rooms Katholieke Kerk en wordt gevierd op 2 november. Op deze dag herdenkt de Rooms Katholieke Kerk alle overleden gelovigen. Extra aandacht gaat dan met name naar degenen die in het afgelopen jaar zijn overleden.

Een mooi gebaar voor allen die hierin troost vinden.

Ik kreeg pas de vraag of er leven is na de dood.  Ik weet het niet. Het enige wat ik wel weet is dat iedereen die een dierbare heeft verloren door de dood , er op één op andere manier vanuit gaat dat er is iets na de dood. Als je een dierbare hebt verloren is het haast niet te geloven dat er dan niets meer zou zijn, dat degene die je zo lief had, voorgoed is verdwenen en nergens meer is.

Het geeft troost om te geloven dat je kind bij je moeder is. Dat je kind daar in ieder geval niet alleen is. Het geeft troost om te geloven dat je elkaar ooit weer zult zien. Het maakt het verlies niet minder erg, maar wel draaglijker.

Ik spreek regelmatig mensen die geen geloof hebben, geen eigen spiritualiteit, althans zo wordt het gebracht. Ik denk dat ieder wel een geloof ergens in heeft.  En dat geloof komt tot uiting als iemand is overleden.

Ik had pas een jongen van 18 in begeleiding. Zijn vader had zelfmoord gepleegd en hij had het er erg moeilijk mee dat zijn vader hem zo in de steek  had gelaten. Nee, hij geloofde niet dat zijn vader nog ergens was. Hij was gecremeerd, zijn as was uitgestrooid en weg was hij.  Nee, hij geloofde niet in een leven na de dood, dat de ziel naar de andere kant van de sluier was gegaan, terug naar de oerbron, hemel of hoe ik het ook wilde noemen. Zijn vader was gewoon dood, weg.   Een paar sessies later kwam hij plotseling terug op ons gesprek over het leven na de dood. Hij had gedroomd die nacht. Zijn vader had levensecht in zijn kamer gestaan en met hem gesproken zoals hij nog nooit met hem gesproken had. Hij had veel antwoorden gegeven op de vragen die de jongen had. De vraag van de jongen was dus of hij het enkel had gedroomd of dat zijn vader echt terug bij hem was gekomen om zijn vragen te beantwoorden.  Op mijn vraag “Wat wil jij geloven?” antwoordde hij:  “Ik wil geloven en ik geloof dat mijn vader bij mij was vannacht. Ik wil geloven en ik geloof dat mijn vader niet helemaal weg is.  Ik wil geloven en ik geloof dat ik mijn vader kan roepen als ik hem nodig heb, en hoewel niet fysiek aanwezig, hij me aanwijzingen zal geven. Ik wil geloven en ik geloof dat hij altijd over mij waakt, hij heeft nu tijd genoeg.

Het gaat er niet om wat waarheid is en wat niet. Zoals de jongen zo mooi zei, ik wil geloven en ik geloof, dat is de waarheid, jouw waarheid, zijn waarheid.  De jongen kan inmiddels zelf verder.  Natuurlijk is hij nog verdrietig om het verlies van zijn vader, het geloof dat zijn vader over hem waakt, geeft hem genoeg kracht om zijn leven weer op te pakken, om weer liefde in zijn hart te voelen voor zijn vader.

Ik zelf geloof in  een leven naar de dood. Ik geloof in reïncarnatie. Hebben jullie pas nog bij Holland”ss Got Talent dat meisje van 9 gezien.  Zoals Gordon zei “het is een oude ziel” .  till we meet againHij zei het, ik dacht het, deze ziel is hier niet voor het eerst, die is eerder op aarde een operazangeres geweest. Ik wil het geloven en ik geloof.

Spiritualiteit kan helpen bij  het verwerken van het verlies van een dierbare.  Spiritualiteit vraagt sowieso de aandacht in een rouwproces. De vragen komen vanzelf, en daarmee soms de troost.

Ik vind een dag als Allerzielen een mooi ritueel.  Rituelen die betrekking hebben op overgangen, hier de overgang van de dood, zijn altijd behulpzaam in het verwerken van de overgang.

One thought on “Allerzielen

  1. Jan Verhoeven 4 november 2013 / 5:49 pm

    Mooi hoe je naar voren haalt dat geloven (ook) een wilshandeling is. Je woorden over waarheid doen mij denken aan Spinoza die in zijn Ethica schrijft: datgene noem ik waar wat een mens blijmoedig maakt en anderen welgezind; onwaar is alles wat een mens tot droefheid en eenzaamheid brengt.

Geef een reactie

