Wat kan ik dan wel zeggen?

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMeermalen is mij gevraagd wat je dan wel kunt zeggen tegen iemand die een naaste verloren heeft.

Allereerst: De aanwezigheid bij een begrafenis of crematie wordt door de nabestaanden erg op prijs gesteld.  Vind je het echt heel moeilijk om persoonlijk contact te hebben met een vriend of bekende die pas een naaste heeft verloren door de dood, dan geef je door je aanwezigheid op de afscheidsdienst aan dat je met hem of haar meeleeft. En ook al begroeten ze je niet als ze langs lopen tijdens de afscheidsdienst, je aanwezigheid wordt gezien. Al is het soms pas later, als ze het condoleance register doornemen. En ook dan nog was je aanwezigheid steunend.

Een persoonlijk contact zegt nog meer. Onderstaand staan enkele woorden die behulpzaam kunnen zijn om je sympathie en medeleven uit te drukken.. Deze lijst is beslist niet eindig.  Het zijn slechts handvatten voor degene die niet weten wat te zeggen als ze in contact komen met een rouwende. Het belangrijkste is om te luisteren, echt te luisteren naar wat de rouwende vertelt.

Een enkel woord is voldoende. (   *    staat voor de overledene)

–   We zullen  erg missen. Hij/zij was erg belangrijk voor ons.

 –   Je bent niet alleen, in gedachten zijn we bij je.

 –   We zijn er voor jou.

 –   Er zijn geen woorden voor ons medeleven.

–   We zullen *  nooit vergeten. Ze/hij was zo geliefd bij iedereen die haar/hem kende.

call me

 –   Ik kan me niet voorstellen hoe je je moet voelen.

–    Ik weet niet wat ik moet zeggen.

 –   Ik kan nu al zien dat je kinderen op hun vader/moeder lijken. Net zo attent/creatief/spreker

 –   Ook al ken ik je man/vrouw niet persoonlijk, ik hoor zulke mooie dingen over hem/haar van andere mensen

 –   Gecondoleerd met het verlies van * .

 –   Het lijkt me zo erg, om na zoveel jaren samenzijn, je partner/maatje te verliezen

 –   Je mama was dol op je. Ze vond het zo erg dat ze dood ging en jou niet op zou zien groeien.

 –   Hij was een fantastische goozer (informeel)

 –   Ze stond altijd voor iedereen klaar.

 

De mooiste woorden  zijn die woorden waarin je de naam van de overledene uitspreekt. Moeilijk? Denk dan aan wie je bent. Denk aan tot wie je de woorden richt. Denk aan over wie je iets zegt. En vermoedelijk komen de passende woorden spontaan in je op. Bijvoorbeeld: “ik kon altijd zo lachen met *, wat zal ik dat missen” of “* was er altijd als ik haar nodig had” . Woorden vanuit het hart zijn heel mooi voor een nabestaande om te horen.

tears are wordsHoe beter je de overledene kende hoe persoonlijker de woorden mogen zijn. Als je de rouwende goed kent, kun je je misschien een beetje voorstellen hoe hij/zij zich voelt.  Zorg dat hij/zij zich door jou gezien voelt in zijn/haar verdriet. Als je geen woorden hebt zeg dat gewoon, doch keer je uit onzekerheid niet af. Een arm om de schouder, een omhelzing, samen even huilen, zijn namelijk de mooiste woorden.

 

Geef een reactie

