Je kind voorbereiden op de euthanasie van jullie huisdier

Geen enkel mens is perfect. Dus ook als moeder was en ben ik niet perfect, verre van, zeg ik zelf. Mijn enige dochter vergeeft me bijna alle fouten die ik heb gemaakt, alleen één vergeeft ze me nooit. Voor haar een jeugdtrauma,  welke nog steeds in haar geheugen staat gegrift, voor mij hoe je als ouder die het beste voor haar kind wilt, zo’n fout kunt maken. En gezien de titel begrijpen jullie misschien wel wat ik had gedaan?

Malou en Sita

November 1995: Sita was onze hond. Reeds 15 jaar was ze bij mij en 14 jaar in het leven van mijn toen 14-jarige dochter.   Sita was na 15 jaar al verbannen van mijn bed  naar de keuken, omdat ze incontinent was geworden. En die nacht had ik een paar uur naast haar mand gezeten, omdat ze de laatste weken de neiging had om ‘s nachts te gaan blaffen, tot ergernis van de buren.

En op die morgen, mijn dochter reeds naar school, nog boos op Sita, omdat ze die morgen met haar blote voeten in de urine was gestapt, sprak de buurvrouw me aan met verwijten dat ze de politie zou inschakelen als de hond ’s nacht bleef blaffen. Ik, moe van de gebroken nachten door Sita, nam ineens een rigoureus besluit, belde de dierenarts en toog met Sita naar hem toe om haar in te laten slapen.

De rest laat zich voorspellen. Ik wou die dag vroeg thuis komen van mijn werk om mijn dochter op te vangen, helaas,  ze was enkele uren eerder vrij, dus belde ze me op met de vraag waar Sita was? Nog nooit heb ik een kind zo boos, zo gekwetst gezien. Ons maatje, haar maatje had ik zomaar inlaten slapen zonder dat ze afscheid had genomen, zonder dat zij er bij was, het laatste was ze gedaan had was boos gereageerd naar de hond. Het is het enige wat me nooit is vergeven.

Ik heb enkele suggesties zodat jij het in ieder beter kunt doen als ik toentertijd deed:

20120725_191936

Ben eerlijk en open.

Is je huisdier ongeneeslijk ziek, oud, en overweeg je euthanasie? Vertel het eerlijk tegen je kind. En natuurlijk vooraf, als het kan een paar dagen van te voren, zodat je kind zijn vragen kan stellen voordat het definitieve afscheid daar is. Vertel wat de dierenarts heeft verteld over de ziekte, het verloop en de kosten van verdere behandeling. Houd niets voor het kind achter. Ook als je besluit tot euthanasie omdat je de kosten van de behandeling niet kunt betalen, zeg het tegen je kind.  Als je kind dit later van een ander zou horen, verliest het zijn vertrouwen in je.

Vertel waarom de euthanasie nodig is en help je kind het begrijpen

Als er sprake is van ziekte, kun je vertellen dat de ziekte ongeneeslijk is en dat het huisdier nooit meer beter wordt. Dat hij binnenkort dood zal gaan, maar dat je hem wilt helpen, zodat hij nu sterft om te voorkomen dat het huisdier steeds zieker en zieker wordt en nog meer pijn krijgt.

Als er sprake is van ouderdom, kun je vertellen dat het huisdier erg oud is en dat het lichaam helemaal versleten is en dat de organen niet meer zo goed werken. Dat hij binnenkort dood zal gaan en dat je niet wilt dat hij pijn heeft, zodat je hem nu al wilt helpen.
Als het dier een ongeluk heeft gehad, kun je vertellen dat er zoveel kapot is gemaakt, dat de dierenarts hem niet meer beter kan maken en dat het huisdier erg veel pijn heeft. En dat hij dood gaat,  en dat je hem wilt helpen eerder dood te gaan, zodat hij niet zoveel pijn hoeft te lijden.

Natuurlijk houd je rekening met het ontwikkelingsniveau van het kind en vertel je het op een voor een kind begrijpelijke wijze.

Betrek het kind in de euthanasie beslissing

Maak nooit de fout die ik heb gemaakt.  Laat geen euthanasie plegen voordat je het aan je kind heb verteld  en uitgelegd waarom. Geef je kind het gevoel dat jullie samen de beslissing hebben genomen dat dit het beste is voor jullie huisdier.

konijnMoedig je kind aan om bij de euthanasie aanwezig te zijn

Een kind kan soms wilde fantasieën hebben over hoe je huisdier sterft. Het verwerken van het verdriet is vaak eenvoudiger als je kind heeft gezien dat het dier rustig is ingeslapen. Laat de keuze wel bij het kind liggen. Je kunt voor je kind de keuze gemakkelijker maken door precies  uit te leggen wat er bij z’n bezoek gebeurt. Weet je dat zelf ook niet, vraag dan de informatie op bij de dierenarts zodat je het je kind kunt vertellen.

Als het zover is moedig je kind aan om mee te gaan.

En dan komt het moment dat de euthanasie plaats gaat vinden. Ook al gaf je kind eerder aan niet mee te willen, geef het kind de ruimte om alsnog mee te gaan als het zover is. Zorg dat er  voldoende tijd is zodat het kind van gedachten kan veranderen. Maar dring niet aan, geef het alleen de gelegenheid om alsnog mee te gaan.

Volgende week over de dood van een huisdier. Lees ook ons artikel over “Wat begrijpt je kind van de dood” Je kunt het uitgebreide artikel vinden op de website  http://www.levenenloslaten.com/#!artikelen/c9o6

2 thoughts on “Je kind voorbereiden op de euthanasie van jullie huisdier

Geef een reactie

